Initiatief
Fevia (de federatie van de Belgische voedingsindustrie) en UBA (de Unie der Belgische Adverteerders) gingen reeds in 2004 van start met de uitwerking van een reclamecode voor voedingsmiddelen. Deze code werd opgesteld rekening houdend met het ICC Framework for responsible food and beverage communications (Internationale Kamer van Koophandel) en bevat specifieke bepalingen ter bescherming van kinderen en/of jongeren. De code wordt opgevolgd door de Jury voor Ethische Praktijken in de Reclame (JEP). Voor elk volledig kalenderjaar maakt de JEP een evaluatieverslag op en publiceert die op hun website.
In 2012 beslisten Fevia, UBA en COMEOS (vertegenwoordiger van de handelaars, restaurantketens en cateraars) om een stap verder te gaan inzake verantwoorde marketing naar kinderen en lanceerden de Belgian Pledge.
Samen willen zij met de Belgian Pledge de voedingsbedrijven en de distributie de gelegenheid geven om hun verantwoorde houding inzake reclame gericht naar kinderen jonger dan 12 jaar beter kenbaar te maken. Deze aanpak in België is vrij uniek in Europa. Ondertussen zitten we reeds aan de derde editie van de Belgian Pledge.